Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori uudistaa organisaationsa vastaamaan uudistettua, asiakaskeskeistä strategiaansa.
”Nykyinen organisaatiorakenne ja tapa, jolla toimimme, eivät tue ketterää asiakastarpeiden ratkaisemista. Nyt luomme onnistumisen edellytykset parantamalla toimeenpanokykyämme jokaisessa yksikössä ja toiminnossa. Tämä tarve on tullut sekä henkilöstöltämme että asiakkailtamme”, toimitusjohtaja Tero Latvakangas kertoo taustoista.
Rakenteellisessa muutoksessa selkiytetään vastuut, roolit ja päätöksenteko. Tarkoituksena on varmistaa, että asiakkaiden tarpeet ohjaavat Valtorin tekemistä. Esimerkiksi palvelukehityspanostusten suuntaamisesta päätetään jatkossa asiakaskokemuksesta vastaavassa yksikössä. Samalla asiakasrajapinnan kykyä kartoittaa ja ohjata näitä valintoja vahvistetaan.
”Asiakkaiden ja kumppaneiden suuntaan uudistus voi alkuvaiheessa tuoda esimerkiksi muutoksia yhteyshenkilöihin. Pyrimme kuitenkin kaikin tavoin varmistamaan työn jatkumisen häiriöttä muutoksen ylimenoaikana. Loppuvuoden ajan toimimme normaalisti nykyisellä organisaatiolla ja vastuilla”, Tero Latvakangas toteaa.
Valtorissa on vuoden 1.1.2022 alkaen seitsemän tulosyksikköä: Asiakaskokemus, Yhteiset palvelut, Tori-palvelut, Tuve-palvelut, Henkilöstökokemus, Talous ja tehokkuus sekä Viestintä ja markkinointi.