Tekoäly avaa yrityksille uusia mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseen ja liikevaihdon kasvattamiseen, mutta sen vaikutukset myös työntekijöille ovat merkittäviä.
Tutkimuksen mukaan kolmannes työntekijöistä käyttää tekoälyä säännöllisesti parantaakseen työtään, kun taas joka viides hyödyntää tekoälyä usein, mutta epäröi kertoa siitä kollegoilleen. Tämä osoittaa, että monet työntekijät ovat jo omaksuneet tekoälyn osaksi päivittäistä työtään, vaikka kaikki eivät ole siitä avoimia.
Tekoälyn tuomat muutokset näkyvät ja tuntuvat viimeistään nyt, kun täysin itsenäiseen toimintaan kykenevät tekoälyagentit ovat yritysten saatavilla. Jotta uusi digitaalinen työvoima toimisi työntekijöiden hyväksi, yritysten on luotava kokeiluihin kannustava työympäristö, jossa ihmiset voivat löytää parhaat tavat toimia agenttien kanssa onnistuneesti rinnakkain.
Koulutus tukee avointa kokeilukulttuuria
Sekä yrityksillä että työntekijöillä on riski jäädä konkreettisten hyötyjen ulkopuolelle, jos tekoälyn käyttöönottoa pitkitetään. Riskit ovat vaarassa toteutua, jos tehokkuus tai työntekijöiden hyvinvointi eivät parane tai suorituskyky ja tuottavuus kasva.
Yksi tekoälyagenttien suurimpia etuja on, että ne voivat helpottaa ylikuormittuneiden tiimien taakkaa ja purkaa rästissä olevien tehtävien sumaa. Ihminen ja tekoäly voivat hoitaa yhdessä samaa työtehtävää niin, että työntekijä antaa siitä agentille sopivat palat ja hoitaa itse ne osat, jotka kaipaavat ihmisen osaamista.
Nyt kun tekoäly pystyy viimein hoitamaan itsenäisesti monimutkaisia ja monivaiheisia tehtäviä, tulee työntekijöitä kouluttaa ja rohkaista jättämään rutiinityöt agenttien hoidettaviksi, jotta he voivat itse keskittyä merkityksellisempään työhön.
Tällä hetkellä vain 15 prosenttia toimistotyöntekijöistä kertoo saaneensa riittävästi koulutusta tekoälyn tehokkaaseen käyttöön. Jo koulutetut työntekijät ovat puolestaan 19 kertaa todennäköisemmin sitä mieltä, että tekoäly parantaa heidän tuottavuuttaan.
Koulutuksen avulla työntekijöitä voidaan rohkaista tekoälyn käyttöön, jakamaan muille oppimiskokemuksiaan sekä tukea kokeilukulttuuria ja jatkuvaa oppimista.
Omalla työpaikallani tuemme työntekijöiden tekoälytaitoja järjestämällä useita kertoja vuodessa tekoälyyn liittyviä koulutuspäiviä. Näiden päivien aikana työntekijät pääsevät käytännössä tutustumaan uusimpiin tekoälyinnovaatioihin ja oppimaan iteratiivisesti, miten voivat hyödyntää niitä työssään. Oleellinen osa näitä koulutuksia on kokemuksien jakaminen ja toisilta oppiminen.
Tekoäly vaikuttaa mittarointiin
Kun digitaalinen työvoima työskentelee jatkossa ihmisten rinnalla, tuottavuutta mitataan yhä vähemmän tehtävään käytetyn ajan tai muiden perinteisten mittareiden kautta. Mittaamisen muutoksista keskusteleminen on tärkeää, sillä moni on tottunut pitämään kiireen tuntua menestyksen mittarina, mikä voi vaikeuttaa uudenlaisen ajattelutavan omaksumista.
Mittaamisen muutos ei ole vain tekninen, vaan ennen kaikkea kulttuurinen.
Jatkossa selkeästi määritellyt lopputulokset kannustavat työntekijöitä luopumaan turhasta kiireestä ja hyödyntämään uusia työkaluja niin, että he voivat keskittyä tärkeämpiin tavoitteisiin, kuten asiakastyytyväisyyden tai uusien tuotteiden kehittämiseen.
Organisaatioiden on luotava ympäristö, jossa tuottavuuden uudelleenmäärittely nähdään positiivisena kehityksenä, joka mahdollistaa paremman työhyvinvoinnin ja tehokkaamman yhteistyön ihmisten ja digitaalisen työvoiman välillä.
Kirjoittaja Taira Tepponen on Salesforce Finlandin maajohtaja.