Facebook ja YouTube ovat edelleen amerikkalaisten tärkeimmät sosiaalisen median uutislähteet, selviää Pew Research Centerin juuri julkaisemasta tutkimusraportista. Noin 30 prosenttia yhdysvaltalaisista aikuisista kuluttaa säännöllisesti uutisia Facebookissa ja noin 26 prosenttia katsoo uutisia YouTubesta.
Suosittuja uutislähteitä ovat myös Instagram (16 %), TikTok (14 %), X (12 %) ja Reddit (8 %).
Pew Researchin tutkimuksen mukaan miehet suosivat uutisten kulutuksessaan Redditiä, X:ää ja YouTubea, kun taas naiset käyttävät tähän tarkoitukseen vilkkaammin Facebookia, Instagramia ja TikTokia.
Tutkimuksen mukaan joillakin alustoilla on paljon käyttäjiä, jotka käyttävät niitä säännöllisesti uutisten lähteenä. Jopa 53 prosenttia X:n amerikkalaisista käyttäjistä sanoo saavansa alustalta säännöllisesti uutisia. Nuorten suosiman kuvaviestipalvelu Snapchatin osalta luku on vain 15 prosenttia.
Pew Researchin tutkimuksessa selvisi myös, että yhdysvaltalaisista TikTok-käyttäjistä 43 prosenttia saavat uutisia alustalta. Vielä kolme vuotta sitten vastaava luku oli 21 prosenttia. Nousu voi johtaa yhä vilkkaampaan disinformaation leviämiseen, kun TikTokissa pyörivät terveysgurut ja muut huijarit markkinoivat omia ihmelääkkeitään ja -metodejaan pahaa aavistamattomille katsojille.
Sama väärän tiedon leviämisen ilmiö on tosin selkeästi näkyvissä myös muilla alustoilla, ja sitä on yritetty kitkeä monin rajoituksin sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa. Usein sosiaalisessa mediassa vedotaan kuulijan tunteisiin eikä faktatietoon, ja joskus puhutaankin ihmiskunnan siirtyneen totuuden jälkeiseen aikakauteen.
Pew Researchin tutkimus toteutettiin yli 8 800 satunnaisen yhdysvaltalaisen aikuisen kyselytutkimuksena.