Tesla sai yhdysvaltalaiselta tuomioistuimelta puoltavan päätöksen oikeudenkäynnissä, jossa pohdittiin, aiheuttiko Tesla Model 3:n Autopilot-järjestelmä vuonna 2019 tapahtuneen kuolonkolarin.
Kaliforniassa tapahtuneessa onnettomuudessa Model 3 ajoi ulos tieltä ja törmäsi merkittävällä vauhdilla puuhun. Kaksi kolarista selviytynyttä perheenjäsentä syyttivät oikeudenkäynnissä Teslaa muun muassa autojen virheellisestä suunnittelusta ja autopilottijärjestelmänsä turvallisuuden liioittelusta.
He väittävät Teslan tienneen tuotteensa viasta ja vaativat yritykseltä 400 miljoonan dollarin korvauksia muun muassa kuolemantuottamuksesta.
Kalifornialainen valamiehistö päätti kuitenkin 75 prosentin enemmistöllä, että Teslan Autopilot-nimisessä apujärjestelmässä ei ollut valmistusvirhettä, joka olisi aiheuttanut kolarin. Yhdeksän 12 valamiehestä totesi onnettomuuden johtuneen menehtyneen kuljettajan virheestä.
Kyseessä oli ensimmäinen oikeudenkäynti, jossa käsiteltiin Teslan autopilottiohjelmaan liittynyttä kuolemaa. Voitto on siksi erityisen merkittävä sekä Teslan autonomisen järjestelmän maineelle että yleisemmin autonomisten autojen tulevaisuudelle.
Teslan autonomisiin järjestelmiin kohdistunut tulitus ei ole kuitenkaan ohi. Teknologiajättiä vastaan on nostettu useita syytteitä monien muidenkin omaisten toimesta.
Myös Yhdysvaltojen oikeusministeriö, kansallinen liikenneturvallisuusvirasto ja Kalifornian moottoriajoneuvovirasto tutkivat Teslan Autopilot- ja Full Self-Driving eli FSD-ohjelmaa.
Tesla on tarjonnut autopilottiohjelmistoaan uusille asiakkailleen jo usean vuoden ajan. Yrityksen verkkosivujen mukaan sen autopilottijärjestelmä ja kehittyneempi FSD-järjestelmä ovat tarkoitettu käytettäväksi vain, kun ratissa on “tarkkaavainen kuljettaja, joka pitää kädet ratissa ja on valmis ottamaan ohjat käsiinsä milloin tahansa”.
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on ollut aiemmin vähättelevä autonomisista autoista aiheutuneita mediakohuja kohtaan. Autonomiset autot aiheuttavat hänen mukaansa huomattavasti vähemmän kolareita kuin ihmisvirheet, minkä vuoksi autojen syyttely ja ennakkoluulot niitä kohtaan eivät ole järkeviä.
Musk on myös aiheuttanut aiempina vuosina yrityksen sisäistä vastarintaa vaatimalla, että Teslan FSD-järjestelmä toimisi pelkästään kameroiden avulla. Monet muut autovalmistajat tukeutuvat sensoriteknologiaan autonomisuuden saavuttamisessa.
Kuva: Bram Van Oost