Kun aloin muistelemaan esiintymistäni Tietotekniikan ammattilaiset 2001 -tapahtumassa suhteellisen tuoreena YIT Tietotekniikka Oy:n toimitusjohtajana, mieleeni palasivat vuosien 2000–2001 tapahtumat.
YIT Tietotekniikka päätettiin yhtiöittää pääasiassa YIT Kaluston vuonna 1999 tapahtuneen yhtiöittämisen hyvien kokemusten siivittämänä. YIT Tietotekniikka Oy syntyi kesällä 2000 ottamalla pöytälaatikkoyhtiö (muistaakseni Peruskoti Oy), tekemällä sille roima osakepääoman korotus sekä vaihtamalla nimi ja muuttamalla yhtiöjärjestys. Konsernipalvelujen ammattilaiset tekivät nuo toimenpiteet ilman, että minun itseni tarvitsi asioihin juurikaan puuttua.
Samaan kesään ajoittui maailmanlaajuisesti merkittävä tietokonemadon LoveLetter. Muistan olleeni jollain palveluntarjoajalla käymässä, kun viestit uudesta tietokoneviruksesta alkoivat liikkua. Tietokonemato käytti hyväkseen Outlookin osoitekirjaa ja niinpä meilläkin vastaanotettiin rakkauskirjeitä kilpailijalle siirtyneeltä toimialajohtajalta, mutta Lotus Notesiamme virus ei sinänsä vaivannut. Joskus vuosien päästä skannauksessa löytyi minultakin tuo virus jostakin avaamattomasta roskapostin tapaisesta viestistä.
Toimintansa yritys aloitti 1.9.2000 emoyhtiöltä vuokratulla infrastruktuurilla, emoyhtiön IT-omaisuus siirtyi meille 1.1.2001. Vähän myöhemmin selvisi sitten, että emoyhtiön poistojärjestelmät olivat toimineet väärin ja samalla meille siirtyi 800 000 euroa tyhjää tasetta. Tilanteen oikaiseminen huononsi vuoden 2001 tuloksen.
Yhtiöitettynä tietohallintona päätimme panostaa palvelujen, eritoten asiakaspalvelun, parantamiseen. Opettelimme kutsumaan asiakasta asiakkaaksi ja kohtelemaan kunnioittavasti. Tästä tuli huonoakin palautetta, kaikki asiakkaat kun eivät tykänneet, että heitä kutsuttiin asiakkaiksi. Olisi pitänyt kutsua kaveriksi. Mutta pitkässä juoksussa muutos ja siihen sijoitetut varat kannattivat. Aloimme saada korkeita arvosanoja TCO-tutkimusten yhteydessä tehdyissä asiakaspalvelua tutkivissa kyselyissä ja vuonna 2006 tuli sitten Suomen parhaat työpaikat -kilpailussa 13. sija.
Viikko WTC:n jälkeen eli 18.9.2001 meille sitten tarttui virus. Mikäli muistan oikein, tiedotteet viruksesta saavuttivat ensin ja jälkeenpäin tarkastettuna virus tarttui meille juuri silloin, kun olimme keskustelemassa mahdollisista toimenpiteistä. Meillä on 700 työmaiden tietokonetta – osa ADSL:llä, osa modeemeilla – verkossa ilman keskitettyä virustorjunnan päivitystä. Verkko saastui ja esimerkiksi sähköpostijärjestelmä oli 3,5 vuorokautta poissa päältä. Liiketoiminta lähetti työntekijöitään messuille ym. koska tietoverkot eivät olleet käytettävissä. Koko henkilökuntamme teki pitkää päivää ongelman selättämiseksi. Muistaakseni vahingon suuruus oli 72 000 euroa ylityöpalkkoina.
En ole koskaan yrittänyt peitellä tapahtunutta, mutta moni tietohallintojohtaja vaikeni silloin, koska joku julkisuuden asiantuntija meni lohkaisemaan, että vain niillä oli ongelmia, joilla tietohallinto ei ollut kunnossa. Myöhemmin olen kuullut, että niillä se vasta asiat sekaisin olivatkin, jotka vakuuttelivat, ettei mitään ongelmaa ollut. Muistan myös, kuinka paljon liiketoiminnalta tuli kiitoksia sen jälkeen, kun toiminta saatiin palautettua kuntoon. Mistään muusta ei sitten kiitoksia juuri tullutkaan. Siinä oli kieroon kasvamisen vaara suuri.
Mikäli muistan oiken, saman vuoden lopulla meille hyökkäsi tietokonevirus, johon McAfee ei NT 3.51 -alustalla purrut, vaikka olisi pitänyt. Muistan, kuinka McAfeen tukihenkilön kerrottiin selittäneen YIT:n ongelmaa puolisolleen yöllä unissaan. Palvelukatkos ei ollut pitkä.
Näistä molemmista vastoinkäymisistä selvisimme vahvempina kuin mitä olimme olleet ennen niitä. Virustorjunta ja päivitykset muutenkin nostettiin paljon isommalle prioriteettitasolle ja muistan, kuinka kohtuullisen tuore konesalista vastannut päällikkö sanoi, ettei enää koskaan viivästytetä palvelimen käyttöjärjestelmän versionvaihtoa vain sen takia, että pelätään uuden version mahdollisia ongelmia.
Nykyään tietoturvaongelmien kenttä on laventunut, muuttunut ja kokoluokka kasvanut ihan toiseksi. Onneksi myös keinot tietoturvaongelmien selättämiseksi ovat lisääntyneet.