Tutkimus tekoälykoulutuksen vaatimuksista
Koska tekoälykoulutuksia syntyy kuin sieniä sateella tarvitaan yhteismitalliset vaatimukset varmistamaan, että koulutukset antavat riittävän pohjan tekoälykyvykkyyksien kehittymiseen - kuten sienistä on tunnistettava syötäväksi kelpaavat. Tästä tarpeesta lähti liikkeelle tarve tutkia tekoälykyvykkyyksiin liittyviä vaatimuksia, jotka tulisi sisällyttää tekoälykoulutukseen.  
Minna Oksanen
23.8.2024

 Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin  kyvykkyys- ja osaamisvaatimuksia, joita tekoälyn nykyisessä kehitysvaiheessa tulisi sisällyttää koulutuksiin. Tekoälykehitys on kuitenkin niin nopeaa, että ensi vuonna nykyiset tarpeet voivat olla riittämättömiä, siksi tarvitaan jatkuvaa vaatimusten kehitystä ja vuosittaista täydennyskoulutusta.  

Tutkimuksessa kyvykkyyden ja osaamisen suhde määritettiin siten, että kyvykkyys on joko organisaatiotasoista tai henkilökohtaista, jolloin kyvykkyyteen liittyy henkilötason osaamista. Osaaminen voidaan jakaa perusosaamiseen, asiantuntijatasoon ja johtamiseen. Tutkimuksessa keskityttiin henkilötason perusosaamiseen liittyviin vaatimuksiin mutta myös asiantuntijatasoa ja johtamista sivuttiin. 

Tutkimuksen perusteella tärkeimmät kyvykkyydet perusosaamisen osalta ovat: tekoälyn soveltaminen käytännössä, kriittinen arviointikyky, tekoälyyn liittyvän lainsäädännön ja  eettisten vaatimusten ymmärtäminen. Erityisesti generatiivinen tekoäly tuo mukanaan tarpeen uudistaa laajemmin työn tekemisen tapoja. Asiantuntijatasolla tekninen osaaminen on tärkeää ja tähän vaatimukseen Tivian verkostosta löytyy potentiaalia vastata mm. datan hallinnan ja kyberturvallisuuden osalta.  

Johtaminen liittyy organisaatiotason kyvykkyyksiin ja tutkimuksen lopputuloksena syntyikin jatkokehitystarve tutkia organisaatiotason tekoälykyvykkyysvaatimuksia. Tähän työhön kutsumme mukaan eri organisaatioita, koska yhteistyöllä saadaan riittävän laaja ymmärrys vaatimuksista. Joten ole yhteydessä, jos aihe on organisaatiossasi ajankohtainen ja haluat tulla mukaan kehittämään vaatimuksia tekoälykoulutukseen.   

Artikkelin kirjoittaja Minna Oksanen on Tivian Tekoälykoulutus-kehityshankkeen vetäjä. 

Kuvateksti: Ursula Koski ja Minna Oksanen Tivian Tekoälytapahtumassa. Kuvaaja Mimi Matinpalo

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran TIVIA Newsin numerossa 8/2024

Suositellut

Uusimmat