Verkkokaupan kuluttajahinnat nousevat jopa 20 prosenttia edellisvuodesta loppuvuoden aikana, ennustaa Salesforce. Yhtiö julkaisi tällä viikolla globaali averkkokauppojen tilaa seuraavan Shopping Index -selvityksen.
Hintojen nousun taustalla on haasteet monessa kohtaa toimitusketjua. Raaka-aineista ja työvoimasta on pulaa ja logistiikka-ala kärsii satamien tukkoisuudesta, konttien vähyydestä, työvoiman vähyydestä sekä edelleen covid19-rajoituksista.
Ennusteen mukaan kuluttajat tilaavat kappalemääräisesti jonkin verran vähemmän tuotteita kuin viime vuonna. Siitä huolimatta joulukauden myynti kasvaa jälleen uuteen ennätykseen 1,2 biljoonaan dollariin (eng. trillion). Kasvua on seitsemän prosenttia edellisvuodesta. Kasvu voi tuntua maltilliselta, mutta se seuraa edellisvuoden 50 prosentin kasvupyrähdystä, joten toisena koronajouluna verkkokauppa on edelleen huomattavasti pandemiaa edeltävää aikaa korkeammalla tasolla.
Kuva Bruno Kelzer Unsplash