Metan Instagram ilmoitti tällä viikolla lisäävänsä alustalleen muistutustoiminnon, joka ehdottaa sovellusta öisin käyttäville nuorille nukkumaanmenoa 10 minuutin käytön jälkeen. Muistutustoimintoa ei Metan mukaan saa pois päältä.
Piilaakson jättiläinen ilmoitti aiemmin tänä vuonna myös huolehtivansa jatkossa enemmän suositusalgoritmiensa kyvystä tarjota ikäsopivaa sisältöä.
Metan alustoilla on lisäksi tarjolla huoltajien valvontaominaisuuksia, joiden tarkoituksena näyttää, miten lapset ja nuoret käyttävät yrityksen sovelluksia.
Meta ei ole ole suinkaan ainoa somejätti muutoksen tiellä. Nuorten hyvinvointia lisäävät toiminnot leviävät sosiaalisen median alustojen välillä kuin kulovalkea.
Esimerkiksi TikTok asetti alle 18-vuotiaille käyttäjilleen ruutuaikamuistutukset jo vuoden 2023 keväällä. Yritys on ollut Metan lailla mukana myös huoltajien valtaoikeuksien lisäämisessä.
Kaiken takana ovat somejättien ympärillä kiristyvä regulaatiopaine ja valtavia korvauksia hakevat käyttäjät, jotka vetoavat oikeusjutuissaan yritysten piittaamattomuuteen palveluidensa luomisessa.
Asia on kuitenkin paisunut käyttäjätasolta myös kansalliseksi hankkeeksi esimerkiksi Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Tällä hetkellä kymmenet tähtilippumaan osavaltiot pyrkivät saamaan Metan vastuuseen lapsiin kohdistuneiden psyko-fyysisten haittojen vuoksi.
Samalla Atlantin toisella puolella EU:n digitaalipalvelulaki (DSA) astuu täysimääräisesti voimaan jo 17.2.2024 ja pakottaa yritykset valvomaan verkkoon julkaistua sisältöä huomattavasti tunnollisemmin.
Laki velvoittaa yritykset huolehtimaan alaikäisten yksityisyydensuojasta, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista uudenlaisella tarmolla.
Lain voimaantulon jälkeen Euroopan komissiolla on esimerkiksi “nollatoleranssi” lapsiin kohdennetulle mainonnalle, joka perustuu lasten arkaluontaiseen dataan.
Laki tuo mukanaan läpinäkyvyyttä myös aikuiskäyttäjän tietojen käsittelyyn.
Esimerkiksi Snapchat kertoo lisäävänsä “Miksi näen tämän mainoksen?” -painikkeen jokaisen mainoksen kylkeen. Nuorten suosima kuvaviestisovellus sallii jatkossa myös mainosten personoinnin rajoittamisen.
Esiin nousee tärkeä kysymys: miten somejättien toimintamallit muuttuvat, kun mainostuloihin johtavat personointialgoritmit tukahdutetaan?
Eräs yleistyvä vastaus on kuukausitilausmallit. Uuden paradigman soveltamisen etulinjassa on keikaroinut oikukkaan Tesla-miljardööri Elon Muskin X-alusta. Samanlaisella polulla vaikuttaisivat olevan myös Snapchat sekä etenkin Metan Facebook ja Instagram.
Meta on kuitenkin pyrkinyt tutkimaan muitakin mahdollisuuksia Amazonin kanssa tehdyn mainoskauppasopimuksen avulla.
Somejättien valitsemien polkujen tehokkuutta ei kuitenkaan ole vielä todistettu, ja esimerkiksi DSA:n toimeenpano antanee lisää vastauksia niiden toimintamallien todellisesta muutoksesta.
Samalla on muistettava, että suuralustojen kohtaama murros luo myös tilaa uusille innovaatioille.
Riippumatta siitä, onko tuleva innovoija tuttu suurtekijä vai tuntematon start-up, varmaa on, että tämän muutoksen taitavalle navigoijalle on tarjolla suuret määrät mainetta ja mammonaa.