General Motorsin autonomisia ajojärjestelmiä kehittävä Cruise sai luvan aloittaa maksullisten kyytien tarjoamisen San Franciscossa toimivalla robottitaksipalvelullaan, kertoo TechCrunch. California Public Utilities Commission (CPUC) äänesti luvan puolesta torstaina.
Cruisen taksipalvelu aloitti toimintansa jo helmikuussa, kun yhtiö alkoi kuljettamaan asiakkaitaan ilmaiseksi autonomisilla Chevrolet Bolt -autoilla 22:30-5:00 välisenä aikana. CPUC:n luvalla palvelun toiminta-aikaa pidennettiin myös puolellatoista tunnilla (22:00-6:00).
Autojen maksiminopeus on rajoitettu 30 mailiin tunnissa (noin 48 kilometriä tunnissa) ja palvelu toimii vain ennalta määrätyillä kaduilla San Franciscossa. Yhtiö tarvitsisi lainsäätäjiltä lisämyönnytyksiä, jotta se voisi veloittaa asiakkaitaan myös ennalta määrättyjen alueiden ulkopuolella, kertoo Cruisen tiedottaja.
Palvelun tavoitteena on laajentaa maksullista toiminta-aluetta vähitellen koko kaupungin alueelle ympäri vuorokauden.
Cruise on tällä hetkellä ainoa San Franciscossa toimiva kaupallinen kuljettajaton taksipalvelu, mutta kilpailijat eivät ole kaukana. Googlen sisaryhtiö Waymo sai myös tuoreeltaan CPUC:lta luvan veloittaa robottitaksipalvelustaan, mutta vain jos autossa on mukana turvakuljettaja. Yhtiö on tarjonnut jo vuodesta 2020 lähtien täysin autonomista ja kaupallista taksipalvelua Chandlerin kaupungissa Phoenixin metropolialueella.
CPUC:n luvalla Cruisella on oikeus 30 autonomisen täyssähköauton käyttöön. Yhtiö on kuitenkin kertonut rohkeasti aikeistaan laajentua nopeasti lähitulevaisuudessa. Yhtiön entinen toimitusjohtaja esitteli viime vuonna yhtiön suunnitelmia, joiden mukaan lähivuosina sillä olisi käytössä jo tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia autoja.
Nopeat laajentumisaikeet ovat herättäneet keskustelua. Viime viikolla useat San Franciscon viranomaiset ilmaisivat huolensa siitä, ettei CPUC:n päätösehdotus kerro selkeästi, miten se rajoittaisi Cruisen nopeaa laajenemista.