Omien terveysasioiden hoitamiseen ja terveystietojen seurantaan tarkoitettu OmaKanta-palvelu saa oman mobiilisovelluksen. Sosiaali- ja terveysministeriö sekä Kela tavoittelee sovelluksen julkaisua kevään 2025 aikana. Sovellusta kehitetään yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa.
OmaKannasta jokainen näkee kootusti omat terveystietonsa julkisista ja yksityisistä palveluista. Palvelussa näkyvät esimerkiksi reseptit, laboratoriotulokset ja lääkärikäynnin kirjaukset. Hyvinvointialueiden on tarkoitus tuoda palveluun näkyviin myös sosiaalipalvelujen tiedot.
Mobiilisovelluksella tavoitellaan nyt selainkäytössä olevan palvelun tehostamista.
OmaKanta-sovelluksessa käyttäjälle voidaan lähettää puhelimeen esimerkiksi ilmoitus vanhentuvasta reseptistä tai laboratoriotulosten saapumisesta. OmaKantaan kirjautumista voidaan nopeuttaa sovelluksessa sormenjälki- tai kasvotunnistuksella.
”Sovelluksen lähettämät ilmoitukset ja nopea tunnistautuminen helpottavat erityisesti niitä, jotka käyttävät paljon terveyspalveluja”, Kanta-palvelujen kehityspäällikkö Mira Liski kertoo.
Mobiilisovelluksen tarve on tullut esiin käyttäjäkyselyisssä ja -palautteissa. Suuri osa ihmisistä hoitaa asioitaan puhelimella ja toivoo sujuvampaa mobiiliasiointia. Muissa Pohjoismaissa on jo käytössä vastaavia kansallisia mobiilisovelluksia.
OmaKantaan voi tallentaa myös hyvinvointitietoja, joita asiakas itse kerää ja kirjaa omasta terveydestään, ja tulevaisuudessa terveydenhuollon ammattilainen voi hyödyntää näitä kirjauksia hoidon tukena.