Facebook, Instagram ja WhatsApp olivat eilen illalla poissa toiminnasta kuuden tunnin ajan.
Täysin poikkeuksellisen laajan ja pitkäkestoisen ongelman syitä varmasti ryhdytään selvittämään. The New York Timesin mukaan myös yhtiön sisäiset järjestelmät olivat kaatuneet.
Olipa ongelman syy tahaton tai tahallinen, katkos havainnollisti hyvin miten paljon yhden yhtiön tuotteet vaikuttavat käyttäjiensä arkeen. Katkos huomattiin todella laajasti ainakin läntisessä maailmassa.
Moni oli epäilemättä vähän hämmästynyt mitä somen selaimista vapautuneella ajalla voikaan tehdä. Facebookin ja sen omistamien yhtiöiden palveluja käyttää 3,5 miljardia ihmistä. Vaikutukset olivat isot. Facebook menetti mainostuloja, mutta vaikutukset ulottuvat laajemmalle. moni Instagramin kumppaniyhteistyöllä tilinsä tekevä some-vaikuttaja oli taatusti huolissaan katkon syistä ja kestosta.
Facebook ja Instagram ovat paljon käytettyjä palveluja, mutta niiden katkos ei välttämättä vaikuttanut ihmisten elämään yhtä paljoa kuin WhatsAppin ongelmat. Erilaiset viestit ja viestiryhmät WhatsAppissa ovat muodostuneet varsin olennaiseksi tavaksi viestiä vapaa-ajan, harrastusten ja joissain tapauksissa myös työpaikan asioista.
Esimerkiksi kilpaileva tietoturvanäkökulmalla viestintää lähestyvä Signal sai taas eilen paljon uusia käyttäjiä. On mielenkiintoista nähdä, onko muutos miten pysyvää vai palaavatko ihmiset sankoin joukoin WhatsAppiin tuttuun käyttöliittymään.
Ainakin on hyvä, että vaihtoehdoista tullaan tietoisiksi. Katkokset ovat epätodelläköisiä, mutta aika mahdollisia. Ja ainakin kriittinen työviestintä on syytä pitää työpaikan tuetuissa järjestelmissä. Toki nekin voivat kaatua, mutta hajautus tuo vaihtoehtoja viestintään.
Nuorempia älylaitteiden käyttäjiä katkos tuskin liikaa hetkautti. Ikäryhmässä suosittu TikTok toimi edelleen mainiosti katkon aikana.
Kuva Annie Spratt Unsplash