Microsoft ja Delta kiistelevät Crowdstrike-kaaoksen vastuusta
Delta aikoo vaatia korvauksia Microsoftilta ja Crowdstrikelta tietokoneita kaataneesta päivityskaaoksesta. Microsoftin mukaan maailman toiseksi suurin lentoyhtiö Delta ei ole päivittänyt it-ympäristöään samaan tahtiin kuin kilpailijansa.
IT Insider toimitus
07.8.2024

Maailman toiseksi suurin lentoyhtiö Delta ja Microsoft ovat eri mieltä siitä, miksi Delta joutui lentoyhtiöistä suurimpiin ongelmiin kesällä valtavan määrän tietokoneita kaataneen Crowdstrike-ohjelman epäonnistuneen päivityksen jälkeen.

Microsoft syytti tiistaina Delta Air Linesia vanhentuneesta teknologiasta, joka johti tuhansien lentojen peruutuksiin viime kuun maailmanlaajuisen IT-katkoksen jälkeen.

Delta Air Linesin toimitusjohtaja Ed Bastian kertoi CNBC:lle, että yhtiö aikoo hakea korvauksia Microsoftilta ja CrowdStrikeltä massiivisista häiriöistä, jotka aiheuttivat yhtiölle noin 500 miljoonan dollarin tappiot.

Delta kärsi enemmän kuin kilpailijansa toipuessaan katkoksen jälkeen. Yhtiö peruutti yli 5 000 lentoa heinäkuun 19. päivän jälkeen. Katkos johtui CrowdStriken epäonnistuneesta ohjelmistopäivityksestä, joka vaikutti miljooniin Microsoft Windows -tietokoneisiin.

Microsoftin edustaja Mark Cheffo totesi kirjeessään Deltan asianajajalle David Boiesille, että Microsoft yrittää yhä selvittää, miksi American Airlines ja United Airlines toipuivat nopeammin kuin Delta.

”Alustavan arvion mukaan Delta ei ole modernisoinut IT-infrastruktuuriaan samalla tavalla kuin kilpailijansa”, Cheffo kirjoitti.

Delta vastasi tiistaina, että yhtiö on investoinut miljardeja dollareita IT-ympäristöönsä vuodesta 2016 lähtien. Lisäsi vuosittaiset operointikulut ovat myös miljardeja.

Heinäkuun 29. päivänä Boies kertoi Microsoftin lakiasiainjohtajalle Hossein Nowbarille, että Microsoft ei ole noudattanut sopimusvaatimuksia ja on toiminut törkeän huolimattomasti CrowdStriken päivityksen yhteydessä, joka aiheutti Windows-tietokoneiden kaatumisen.

Microsoftin asianajaja Cheffo vastasi, että yhtiö ymmärtää Deltan ja sen asiakkaiden tilanteen, mutta Deltan julkiset kommentit ovat epätäydellisiä, vääriä ja harhaanjohtavia.

Microsoftin kirje seurasi CrowdStriken sunnuntaista vastausta, jossa se kiisti Deltan väitteet. Cheffo kirjoitti, että Microsoft tarjosi apuaan Deltalle ilmaiseksi, mutta Delta kieltäytyi avusta.

Kuva Jan Rosolino Unsplash

Suositellut

Uusimmat