Facebook-käyttäjät eivät ole voineet välttyä valitettavan tutulta huijaukselta, missä julkisuuden henkilön kasvoja käytetääön mainoksissa ilman heidän suostumustaan.
Nyt Facebookin omistajayhtioö Meta aikoo hyödyntää kasvojentunnistusteknologiaa huijausmainosten torjumiseksi. Teknologialla pyritään myös helpottamana tilien palauttamista, mikäli käyttäjän tili on kaapattu.
Meta on jo aiemmin hyödyntänyt koneoppimista mainosten tarkastamisessa, mutta kasvojentunnistus tuo lisävarmistuksen erityisesti silloin, kun mainoksessa esiintyy julkisuuden henkilöitä. Jos järjestelmä havaitsee, että mainos saattaa olla huijaus ja siinä käytetään julkkiksen kuvaa, kasvojentunnistusta käytetään vertaamaan mainoksen kuvaa julkisuuden henkilön Facebook- tai Instagram-profiilikuvaan. Jos kasvojentunnistus vahvistaa yhteyden ja mainos todetaan huijaukseksi, se estetään automaattisesti.
Meta painottaa, että kasvojentunnistusta käytetään ainoastaan huijausmainosten torjuntaan, eikä kasvojentunnistuksessa luotuja tietoja säilytetä pysyvästi.
Samalla Meta testaa kasvojentunnistuksen käyttöä myös valejulkkistilien tunnistamisessa. Kasvojentunnistus vertaa epäilyttävän tilin profiilikuvan julkisuuden henkilön oikeisiin profiilikuviin.
Lisäksi Meta on aloittanut testit kasvojentunnistuksen käytöstä tilien palauttamisessa. Jos käyttäjä menettää tilinsä huijarien käsiin, esimerkiksi luovutettuaan salasanansa vahingossa, hän voi jatkossa käyttää selfie-videota henkilöllisyytensä todistamiseen. Videolta tapahtuva kasvojentunnistus tarjoaa nopeamman ja helpomman tavan palauttaa tili verrattuna nykyiseen käytäntöön, jossa käyttäjät joutuvat lataamaan kuvan virallisesta henkilötodistuksesta.
Meta ei kuitenkaan toistaiseksi testaa kasvojentunnistusta Isossa-Britanniassa tai Euroopan unionin alueella, joissa tiukat tietosuoja-asetukset vaativat yksilöiltä suostumuksen biometrisen datan käyttöön.
Kuva Glen Carrie Unsplash