Meta nettosi lähes 16 miljardia dollaria kolmessa kuukaudessa
Suurin osa Metan liikevaihdosta tulee yhä sen sosiaalisen median mainosbisneksestä. Samalla Zuckerbergin johtamat tekoälyinvestoinnit kiihtyvät.
Max Lehtinen
31.10.2024

Meta julkaisi tänään tulosraporttinsa vuoden 2024 kolmannelta kvartaalilta. Raportin mukaan yritys nettosi syyskuun lopussa päättyneellä vuosineljänneksellä 15,7 miljardia dollaria voittoa 40,6 miljardin dollarin liikevaihdolla. 

Vaikka Meta saavutti ja jopa ohitti sijoittajien liikevaihto-odotukset, somejätin osakekurssi laski pian tulosraportin julkistamisen jälkeen noin 3 prosenttia. 

Eräs syy sijoittajien skeptisyydelle on tulosraportin yhteydessä järjestetyn sijoittajapuhelun tuomat paljastukset Metan tulevista investointimenoista. Yrityksen toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi puhelussa jatkavansa massiivisia strategisia investointeja tekoälyrautaan. 

Metan investointimenot siis kiihtyvät vuonna 2025 entisestään sen lisätessä laskentatehokapasiteettiaan hankkimalla hintavia grafiikkaprosessoreita ja rakentamalla lisää datakeskuksia (mahdollisesti omine voimalaitoksineen). Metan mukaan sen pääomakulut voivat nousta jopa 50 miljardiin dollariin (46 mrd euroa) ensi vuonna.

”Tekoälyinvestointimme vaativat jatkossakin merkittävää infrastruktuuria”, Zuckerberg totesi sijoittajille puhelussa.

Zuckerberg on hyvin tietoinen siitä, että sijoittajien huolet tämän kokoluokan pääomainvestointien riskeistä ovat aiheellisia. Hänen mielestään tekoälyinvestointien vähentämiseen liittyy kuitenkin vielä suurempia riskejä, kuten kilpailuedun haaskaaminen. 

Toinen sijoittajia huolettava seikka on Metan tulosraportista ilmennyt hidastunut käyttäjämäärän kasvu, sillä se tarkoittaa, että yrityksen on puristettava lisää liikevaihtoa sen olemassa olevista käyttäjistä jatkaakseen kasvua.

Metan liikevaihtoa kerryttävät tunnetusti erityisesti sen mainostulot Instagramista, Facebookista ja Threadsista. Nämä tulot riippuvat Metan alustoilla vietettyjen minuuttien määrästä, mihin vaikuttavat merkittävästi paitsi sovellusten laatu ja koukuttavuus myös käyttäjien määrä. 

Metan mukaan sen neljää jättisovellusta, Facebookia, Instagramia, Threadsia ja WhatsAppia, käyttää päivittäin jo 3,29 miljardia ihmistä. Tämä vastaa 40 prosenttia koko maailman väestöstä. 

Suositellut

Uusimmat