Mainostajadraama jatkuu Yhdysvalloissa: X haastoi mainostajat oikeuteen
Kanne ei luultavasti johda voittoon, mutta se on Muskille tyypillinen tapa pyrkiä lyömään kiusaajia takaisin.
Max Lehtinen
06.8.2024

X syyttää maailman mainosfederaatiota ja sen jäseniä “laittomasta boikotista”, jonka seurauksena X on menettänyt “miljardeja dollareja mainostuloja”. 

Yhdyvaltojen Texasin osavaltioon jätetyssä kanteessa X väittää, että maailman mainosfederaatio (WFA) ja sen neljä suurta jäsentä, Unilever, Mars, CVS ja Ørsted, ovat kollektiivisesti syrjineet X:ää epäreilusti. 

WFA on kanteen mukaan käyttänyt syrjimiseen järjestön perustaman vastuullisen median allianssin (GARM) sisältämää jäsenyysehtoa, joka sitoo mainostajat mainostamaan vain alustoilla, jotka ovat allianssin turvallisuusstandardien mukaisia. 

X väittää, että GARM “organisoi Twitterin mainostajaboikotin” pakottaakseen suositun sosiaalisen median alustan muuttamaan sisältökäytäntöään. 

X:n kanne nostaa argumenttiensa tueksi esiin Yhdysvaltojen edustajainhuoneen oikeuskomitean heinäkuussa julkaiseman raportin, jonka mukaan WFA ja GARM hyödyntäneet “hämäriä käytäntöjä” estääkseen rahastamisen järjestöjen mielestä epäsuotuisalla sisällöllä. 

Oikeuskomitean mielestä järjestöjen toiminta on ollut “hälyttävää”. 

Komitean puheenjohtaja Jim Jordan onkin lähettänyt asiasta lisätietoa vaativat kirjeet yli 40 GARM:in kanssa tekemisissä olleelle yritykselle, jotka ovat boikotoineet oikeistolaisia sisällöntuottajia, kuten Joe Rogania, The Daily Wirea ja Fox Newsia. 

Techdirtin asiasta tekemän analyysin mukaan X:n uusi kanne ei todennäköisesti johda voittoon, sillä mainostajien oikeutta valita itse mainospaikkansa suojaa Yhdysvaltojen perustuslain ensimmäinen lisäys. 

Techdirt väittää myös Yhdysvaltojen edustajainhuoneen oikeuskomitean tutkivan asiaa vain, koska sen jäsenet ovat itse oikeistolaisia ja pyrkivät siksi painostamaan mainostajat lopettamaan oikeistolaismedian boikotoimisen. 

Suositellut

Uusimmat