IT-osaajapula hidastaa yritysten digitaalisia hankkeita ja aiheuttaa taloudellisia tappioita, selviää tutkimusyritys IDC:n tuoreesta raportista.
Uusien teknologioiden, kuten tekoälyn, nopea kehittyminen on pahentanut osaajapulaa entisestään. ”Nousevat teknologiat, kuten tekoäly, luovat yrityksille uusia paineita. Oikeiden osaajien löytäminen oikeisiin tehtäviin on tällä hetkellä vaikeampaa kuin koskaan aiemmin”, kertoo IDC:n tutkimusjohtaja Gina Smith.
IDC:n tutkimuksen mukaan osaajapula on aiheuttanut muun muassa tuotekehityksen viivästymistä 54 prosentissa organisaatioista ja palveluiden laadun heikkenemistä 58 prosentissa. Myös asiakastyytyvyyden lasku (52 %) ja tulostavoitteiden saavuttamisen vaikeudet (55 %) ovat yleisiä ongelmia. Yli puolet (54 %) yrityksistä raportoi kokeneensa suoria taloudellisia tappioita.
Pahin tilanne on Pohjois-Amerikassa, jossa jopa 87 prosenttia IT-johtajista ilmoittaa digitaalisten muutoshankkeiden viivästyneen osaajapulan vuoksi. Aasiassa vastaava luku on 60 prosenttia ja Euroopassa 54 prosenttia. Pohjois-Amerikassa viivästysten pituus vaihtelee kuukaudesta viiteentoista kuukauteen.
Yrityksillä on tarve löytää erityisesti tekoälyn, kyberturvallisuuden, IT-operaatioiden, IT-palvelunhallinnan ja generatiivisen tekoälyn osaajia.
Yksi ratkaisu ongelmaan on IDC:n mukaan luoda yrityksiin entistä parempia sisäisiä koulutusohjelmia, joilla osaamista saadaan kasvatettua. Pelkkien kurssien rinnalle kannattaa luodan mahdollisuuksia oppimiseen käytännön tekemisen avulla.
Taitojen kehittäminen ei ratkea hetkessä, mutta oikeilla toimenpiteillä yritykset voivat valmistautua paremmin tulevaisuuden tarpeisiin. IDC:n mukaan käytännön kokemuksen tarjoaminen ja oppimisen palkitseminen, esimerkiksi bonuksilla tai vapaapäivillä, voivat nopeuttaa osaamisen kehittämistä ja vahvistaa yritysten kilpailukykyä.
Kuva: Midjourney