Google tekoäly Gemini on saanut uuden personointiominaisuuden, joka perustuu käyttäjien Google-hakuihin, yritys kertoo blogissaan.
Uusi ominaisuus perustuu Geminin omaan harkintakykyyn siitä, millaisissa tilanteissa hakuhistorian käyttö voisi olla hyödyksi.
Googlen mukaan ominaisuus on erityisen kätevä ideointiin ja personoitujen suosituksien saamiseen.
Jos käyttäjä on esimerkiksi hakenut paljon jalkapalloseura Manchester Unitediin liittyvää sisältöä, malli voisi ehdottaa käyttäjän seuraavaksi lomakohteeksi kaupunkia, jossa seura pelaa seuraavat ottelunsa.
Ominaisuus ei kuitenkaan ole vielä saatavilla Suomessa, sillä henkilökohtaisia tietoja hyödyntävän ominaisuuden sopeuttaminen EU-lainsäädäntöön (esim. GDPR) vaatii Googlelta erityisiä toimia.
Ominaisuus saattaa myös kohdata kysymyksiä EU:n kilpailulainsäädännön alla, sillä Google voi saada keräämiensä hakutietojen avulla etulyöntiaseman tekoälypalveluidensa personointiin.