EU aloitti jo kolmannen tutkinnan Metan hämärästä bisnesmallista
EU:n mukaan Metan ”maksa tai suostu mainoksiin” -bisnesmalli on saattanut rikkoa digitaalimarkkinasäädöksen ja digitaalipalvelulain lisäksi EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöä.
Max Lehtinen
23.7.2024

Euroopan unioni on ilmoittanut Metalle, että Facebookin ja Instagramin ”maksa tai suostu” -bisnesmalli on saattanut rikkoa EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöä. 

EU:n kuluttajansuojan yhteistyöverkoston (CPC) mukaan Metan malli, joka pistää eurooppalaiset käyttäjät valitsemaan datansa myymisen ja 13 euron kuukausimaksun välillä, on ”harhaanjohtava” ja ”hämmentävä”. 

CPC:n mielestä Meta käyttää käyttöehdoissaan sekavaa kieltä selittäessään maksullisen ja ilmaisen Facebookin ja Instagramin eroja. 

Meta käyttää esimerkiksi ilmaisua “sinun tietosi” kuvaamaan käyttäjien henkilökohtaista dataa, kuten käyttötottumuksia, laitetietoja, sijaintia, postauksia ja yhteystietoja, selittämättä asiaa tarkasti. 

Samalla EU epäilee Metan johdattaneen kuluttajia harhaan uskottelemalla heille, että maksullinen kuukausitilaus lopettaisi mainokset Facebookissa ja Instagramissa kokonaan, vaikka joitakin mainoksia näkyisi silti. 

CPC syyttää Metaa myös käyttäjien painostamisesta nopeaan päätökseen tilausmallien välillä. 

EU:lla on syytä uskoa, ettei Meta antanut käyttäjille tarpeeksi aikaa punnitakseen päätöstä, joka vaikuttaa merkittävästi kuluttajan ja Metan väliseen ”juridiseen suhteeseen”. 

CPC:n mukaan Meta ei sallinut sovellustensa käyttöä ennen kuin käyttäjät tekivät päätöksen tilausvaihtoehtojen välillä. 

EU:n kuluttajansuojaviranomainen väittää myös, että on harhaanjohtavaa kuvailla maksutonta tilausmallia “ilmaiseksi”, kun Meta nettoaa käyttäjädatan ja personalisaation avulla massiiviset mainostulot. 

Metalla on 1. syyskuuta 2024 asti aikaa ehdottaa muutoksia käytäntöihinsä, joita uhkaa nyt sakot jo kolmannen EU-lainsäädännön – kuluttajansuojalainsäädännön – alla. 

Kaikki kolme sakkouhkaa perustuu samaan Metan vuoden 2023 lopulla tekemään päätökseen pakottaa käyttäjät suostumaan datankeräykseen ja mainosten personointiin tai 13 euron kuukausimaksuun (mobiililaitteilla; selaimella kuukausimaksu on 10 euroa). 

Ensimmäinen tutkinta “maksa tai suostu” -mallia vastaan otti tuulta alleen maaliskuussa 2024, kun Euroopan komissio lähetti Metalle digitaalipalvelulain (DSA) nojalla tietopyynnön mallin yksityiskohdista. Tietopyynnössä komissio halusi Metan antavan lisätietoa esimerkiksi mainoksettoman tilausvaihtoehdon ominaisuuksista.

Heinäkuun alussa EU kertoi avanneensa myös digitaalimarkkinalain (DMA) nojalla tutkinnan Metan tarjoamien tilausvaihtoehtojen rajallisuudesta. 

Metan reaktio CPC:n tutkintaan oli maltillinen. Yritys kiistää rikkoneensa mitään EU-lakia uudella bisnesmallillaan. 

”Kuukausitilaus vaihtoehtona mainonnalle on vakiintunut liiketoimintamalli monilla toimialoilla. Kuukausitilausmallimme noudattaa Euroopan korkeimman oikeuden ohjetta, ja olemme varmoja, että se on Euroopan regulaation mukainen”, Meta kommentoi uutista. 

Suositellut

Uusimmat