Euroopan suurin telekommunikaatioyritys Deutsche Telekom on julkaisemassa uuden “tekoälypuhelimen” vuonna 2026, yritys kertoo tiedotteessaan. Puhelimen tulevaksi hinnaksi yritys lupailee “alle tuhatta dollaria”.
Deutsche Telekomin mukaan sen uusi tekoälypuhelin hyödyntää taustallaan Perplexity AI:n tekoälyassistenttia, joka on tavanomainen chatbotti ChatGPT:n, Geminin ja Clauden joukossa.
Perplexity on erikoistunut tekoälyn avulla tehtäviin hakuihin, mutta laadullisesti se ei hakujen suorittamisessa (tai muissakaan toiminnoissa) edukseen erotu.
Deutsche Telekomin tavoitteena on tästä huolimatta mahdollistaa uuden puhelimensa avulla uudenlainen “sovellukseton käyttökokemus”.
”Hämmentävien sovellusviidakkojen ajat ovat ohi”, teknologiajätti toteaa tiedotteessaan.
Kuka ehtii ensin?
Deutsche Telekomin tulevalla tekoälypuhelimella on tietysti myös kilpailijoita.
Älypuhelinvalmistajista ainakin Apple ja Samsung kehittävät suoria tekoälyintegraatioita puhelimilleen.
(Oletettavasti näin tekevät kaikki muutkin, sillä tekoälyn integroiminen tuotteisiin ja palveluihin on osa uutta teknologista paradigmaa, jonka kanssa vastavirtaan uimista tuskin mikään teknologiayritys pitää hyvänä ideana.)
Idea kaikkien valmistajien suunnitelmien takana on pohjimmiltaan sama: Älykkäät puhelimet voivat suorittaa tehtäviä käyttäjänsä puolesta ja jopa ennakoida etukäteen, mitä toimintoja käyttäjä haluaa puhelimellaan tehdä.
Esimerkkejä älykkäiden puhelimien käyttökohteista ovat appien yksinkertainen käyttö (esim. Uberin tilaaminen tai kappaleen toistaminen), ääniviestien litterointi ja keskustelujen kääntäminen.
Kaikki tämä tapahtuisi tietysti vain äänen avulla tai – jos teknologia suo – pelkän “hyväksy ehdotettu toiminto” -napin avulla niin, että tekoäly osaa odottaa käyttäjän pyyntöä etukäteen.
Kysymys paradigmamuutoksen voittajista perustuu ennen kaikkea kykyyn luoda tekoälyjärjestelmiä, jotka ovat nopeita (vaatii tehokkaita siruja ja optimointia), luotettavia (miten yksityisyys ja virhetilanteiden sulava hallinta varmistetaan?) sekä monipuolisia (multimodaalisuus ja perustoiminnallisuuksien laajuus).
Mitä tulee Deutsche Telekomin tarjoaman käyttökokemuksen monipuolisuuteen, kerrottakoon, että yritys aikoo tarjota tulevana kesänä esimerkiksi reaaliaikaista tulkkaamista ja näytönjaon tekoälyanalyysiä sen MeinMagenta-sovelluksessa (joka on toki erillinen suorasta puhelinintegraatiosta).