Delta Air Lines ryhtyy hinnoittelemaan lentoliput tekoälyn avulla – “Reilun hinnoittelun aika on ohi”
Yhtiö aikoo luopua kiinteistä hinnoista ja siirtyä malliin, jossa jokainen matkustaja saa oman yksilöllisesti määritellyn hinnan. Tavoitteena on maksimoida lentojen tuottavuus tekoälyn avulla.
Mikko Torikka
17.7.2025

Maailman suurimpien lentoyhtiöiden joukkoon kuuluva Delta Air Lines ottaa käyttöön tekoälypohjaisen lentolippujen hinnoittelun, kertoo Fortune. 

Yhtiö aikoo luopua kiinteistä hinnoista ja siirtyä malliin, jossa jokainen matkustaja saa oman yksilöllisesti määritellyn hinnan. Tavoitteena on maksimoida lentojen tuottavuus tekoälyn avulla.

Deltan tekoälyyn pohjautuva hinnoittelujärjestelmä on tällä hetkellä käytössä noin kolmessa prosentissa lipuista. Vuoden loppuun mennessä osuus nousee jopa 20 prosenttiin. Yhtiön tavoitteena on siirtyä lähivuosina kokonaan yksilölliseen hinnoitteluun.

Delta toteuttaa hinnoittelunsa yhteistyössä israelilaisen Fetcherr-yhtiön kanssa. Fetcherr käyttää tekoälyä myös muun muassa Virgin Atlanticin ja WestJetin kanssa. Yhtiön suunnitelmissa on laajentaa palvelunsa lentoyhtiöistä myös muihin matkailualan yrityksiin, kuten hotelleihin ja autovuokraamoihin.

Vaikka lentoyhtiöt ovat ennenkin hinnoitelleet liput eri tavoin riippuen matkustustavasta tai varausajankohdasta, tekoälyn käyttö mahdollistaa aiempaa tarkemman ja yksilöidymmän hinnoittelun. Tämä herättää kuitenkin huolta kuluttaja- ja yksityisyydensuojajärjestöissä.

Consumer Watchdog -järjestön analyytikko Justin Kloczko kuvailee tekoälyhinnoittelua “aivojemme hakkeroinniksi” ja pelkää sen johtavan kohtuuttomaan hintojen korottamiseen.

Delta itse vakuuttaa, ettei hinnoittelussa ole kyse syrjinnästä. Hinnat määritellään vain matkustukseen liittyvien tekijöiden perusteella, ja yhtiö noudattaa tarkasti lakeja.

Asiantuntijoiden mukaan tekoäly voi lyhyellä tähtäimellä johtaa myös alhaisempiin hintoihin, erityisesti kun lentoyhtiöt pyrkivät täyttämään lentokoneita viime hetkellä. Pidemmällä aikavälillä matkustajien on kuitenkin mahdollisesti hyväksyttävä henkilökohtainen hinnoittelu osana kanta-asiakasohjelmia tai muita lentoyhtiön palveluja.

Tekoälyn myötä “reilun hinnoittelun” aikakausi saattaa olla ohi, sillä jokainen matkustaja näkee jatkossa hinnan, jonka algoritmi arvioi hänen olevan valmis maksamaan.

Kuva: Wikimedia Commons, Kuvaaja: elisfkc2 Lisenssi: CC BY-SA 2.0

Suositellut

Uusimmat