Blueskyn käyttäjämäärä nousee kuin raketti
X:n ja Threadsin haastaja nauttii tällä hetkellä merkittävästä media- ja käyttäjäsuosiosta. Alustan kasvu voi tietää hyvää verkostopalveluiden käyttäjien yksityisyydelle.
Max Lehtinen
21.11.2024

Sosiaalisen median palvelu Bluesky on saavuttanut 20 miljoonan käyttäjän rajapyykin Yhdysvaltojen presidentinvaalien jälkimainingeissa.

Bluesky pääsi tavoitteeseen houkuttelemalla alustalleen yli 13 miljoonaa uutta käyttäjää vain viimeisen kahden kuukauden aikana. 

Blueskyn suosiota on edesauttanut etenkin närkästyneiden demokraattien joukkopako Elon Muskin X-alustalta, joka on kääntynyt yhä enemmän Donald Trumpin kannattajajoukkojen tapaamispaikaksi. X:n tarjoamat sisältöehdotukset ja moderointipolitiikka ovat myös saaneet Muskin aikakaudella merkittävää kritiikkiä.

Vaikka Blueskyn käyttäjämäärä kalpenee yhä Threadsin ja X:n satojen miljoonien käyttäjämäärille, se voi mahdollisesti saavuttaa Threadsin kuukausittaisen käyttäjämäärän (275 milj.) yllättävän pian, jos kasvu jatkuu samaan malliin. 

Bluesky on tällä hetkellä keskellä nk. “hyveellistä sykliä”, jossa sen suosio lisääntyy eksponentiaalisesti lehdistön ja uusien käyttäjien lisätessä sen näkyvyyttä kertautuvasti.

Kilpailija Threads onkin ehtinyt jo vastata Blueskyn räjähtäneeseen kasvuun omalla puolustavalla peliliikkeellään. Instagram-pohjainen alusta julkaisi sen uuden “kustomoitavan syötteen” tänään, vain viisi päivää sen jälkeen, kun Mark Zuckerberg kertoi yrityksen aloittaneen kyseisen ominaisuuden testaamisen. 

Nopea aikataulu on selkeä merkki, että Threads pitää Blueskyta todellisena uhkana toiminnalleen. Tämä ei ole yllätys, sillä alustat ovat toiminnallisuuksiltaan hyvin samankaltaisia. 

Bluesky on Threadsin tapaan tekstiin perustuva sosiaalisen median alusta, jossa postauksien pituus on rajoitettu 300 merkkiin. Sattumoisin (tai ei-niin-sattumoisin) Blueskylla on myös omia kustomointitoimintoja syötteelle.

Blueskyn juuret kumpuavat tutusta historiasta

Eräs suuri kerskailuoikeus Blueskylla kuitenkin löytyy Threadsin tuoreimman puolustusliikkeen jälkeen: algoritminen avoimuus. Alustalla on oma ”algoritminen markkinapaikka”, jossa käyttäjät voivat valita tai luoda omia algoritmisia syötteitään. 

Bluesky sisältää myös käyttäjien itse luomia kustomoituja moderointipalveluita, alakulttuureja ja seurantalistoja, joihin liittymällä palvelun käytön aloittaminen on mutkatonta. 

Syy alustan avoimuudelle ja käyttäjälähtöisyydelle kumpuaa Blueskyn ja Twitterin perustaja Jack Dorseyn toiveesta rakentaa Blueskysta sosiaalisen median tavanomaisia ongelmia ratkaiseva verkostopalvelu. 

Dorseyn alkuperäisenä tavoitteena oli luoda Blueskysta/Twitteristä alusta, joka muun muassa suojelisi käyttäjien dataa (vrt. Facebook, Instagram, jne.), edistäisi ripeää innovaatiota ja hajauttaisi alustan päätäntävallan omistajilta yhteisölle ajan kanssa.

Dorsey perusti Blueskyn tutkimusprojektina vuonna 2019 Twitterin alaisuuteen, josta hanke irtaantui Muskin ostettua Twitterin. 

Dorsey on sittemmin poistunut Blueskyn johtoportaasta kokonaan ja todennut, että alusta “toistaa kaikki Twitterin tekemät virheet”. 

Suositellut

Uusimmat