Uskolliset tilaajat jättävät Netflixin
Netflixin tilaajamäärä laski edellisen vuosineljänneksen aikana ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen. Tilastojen perusteella myös pitkäaikaisten tilaajien osuus peruutuksista on kasvamassa.
Kalle Keinonen
19.5.2022

Striimipalvelu Netflixin alkuvuosi on ollut synkkä. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä yhtiö ilmoitti menettäneensä 200 000 tilaajaa. Lisäksi yhtiö arvioi menettävänsä jopa kaksi miljoonaa tilaajaa toisen vuosineljänneksen aikana. Viime vuoden lopussa striimipalvelulla oli maailmanlaajuisesti 221,8 miljoonaa tilaajaa. 

Alkuvuosi on ollut hyvin poikkeuksellinen koronapandemian aikana vahvasti kasvaneelle yhtiölle, jonka striimipalvelun tilaajamäärät eivät ole laskeneet yli kymmeneen vuoteen. 

Netflixin tilannetta synkentää myös se, että yhä useampi Netflixin pitkäaikainen tilaaja on luopunut palvelusta. Tämä selviää teknologialehti The Informationin tuoreesta raportista. Kyselydatan perusteella yli kolme vuotta tilaajina olleet käyttäjät muodostivat 13 prosenttia tilauksien peruutuksista Q1 aikana. Vielä vuoden 2021 Q2 aikana tilausten peruutuksista vain kuusi prosenttia muodostui pitkäaikaisista tilaajista. 

The Informationin data on peräisin analytiikkayritys Antennalta, joka kerää 5 miljoonan yhdysvaltalaisen anonyymisti jakamia striimipalveluiden tilaustietoja. Datan perusteella yhteensä 3,6 miljoonaa käyttäjää perui tilauksensa Q1 aikana. Edellisten viiden vuosineljänneksen aikana tilausten perujien määrä liikkui tasaisesti 2,4 ja 2,6 miljoonan välillä.

Tilaajien laskusuhdanteelle löytyy useita syitä, kertoo The Verge. Maaliskuussa Netflix keskeytti palvelunsa tarjoamisen Venäjällä sen aiheuttamasta sodasta johtuen. Seurauksena palvelu menetti noin miljoona venäläistä tilaajaa. Myöhemmin Netflix nosti kaikkien tilausmuotojensa hintaa.

Myös kilpailu on lisääntynyt suoratoistomarkkinoilla merkittävästi. Muun muassa HBO, Amazon, Disney ja Apple ovat panostaneet isosti palveluihinsa ja sisällöntuotantoon. Lisäksi kilpailijat pyrkivät kasvattamaan markkinaosuuksiaan aggressiivisella hinnoittelulla.

Netflixiltä odotetaan lähivuosina useita palveluun liittyviä muutoksia. Yhtiö on kertonut aikovansa julkaista edullisemman tilausvaihtoehdon, jossa olisi myös mainoksia mukana. Uusi tilausvaihtoehto saattaisi ilmestyä palveluun jo vuoden loppuun mennessä.

Suositellut

Uusimmat