Tutkimus: 46 prosenttia yhdysvaltalaisista teineistä käyttää internetiä “lähes jatkuvasti”
YouTuben, TikTokin, Snapchatin ja Instagramin suosio ei ole laskenut viime vuodesta. Moni nuorista käyttää alustoja kymmeniä kertoja päivässä.
Max Lehtinen
12.12.2023

Lähes joka toinen yhdysvaltalainen 13–17-vuotias teini käyttää internetiä “lähes jatkuvasti”, selviää Pew Researchin uudesta kyselytutkimuksesta. Internetiä jatkuvasti käyttävien nuorten määrä on noin kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. 

Tutkimuksessa tutkittiin myös, miten usein nuoret käyttävät sosiaalisen median eri alustoja.

Yli puolet 1 400 tutkimukseen vastanneesta teinistä kertoo käyttävänsä TikTokia ja YouTubea useita kertoja päivässä. Joka kuudes teini sanoo käyttävänsä TikTokia ja YouTubea “lähes jatkuvasti”. 

Snapchat on seuraavaksi koukuttavin alusta: joka seitsemäs amerikkalainen teini käyttää sitä lähes jatkuvasti. 

Instagramin ja Facebookin jatkuva käyttö on tutkimuksen mukaan huomattavasti harvinaisempaa. Alle kymmenesosa nuorista käyttää Instagramia jatkuvasti. Facebookia käyttää jatkuvasti vain joka kolmaskymmenes nuori.

Päivittäisiä käyttäjiä alustoilta löytyy silti: Instagramia käyttää päivittäin 47 prosenttia ja Facebookia 19 prosenttia vastaajista. 

Kuitenkin vain joka kolmas teineistä käyttää Facebookia “edes joskus”, samoin kuin viime vuonna. Vielä alle kymmenen vuotta sitten vuosina 2014–2015 noin 70 prosenttia teineistä käytti Facebookia edes joskus, tutkimuksessa huomautetaan. 

Tutkimus löysi teinien sosiaalisen median käytöstä myös sukupuolien ja demografisten ryhmien välisiä eroja. Tytöt käyttävät noin kaksi kertaa todennäköisemmin TikTokia lähes jatkuvasti. 

Lisäksi korkeampi tulotaso korreloi alemman sosiaalisen median käytön kanssa monilla alustoilla. Esimerkiksi TikTokia käyttävät 61 prosenttia korkean tulotason perheiden lapset, kun alemman tulotason perheissä 71 prosenttia teineistä käyttävät TikTokia edes joskus. 

Ainoa tutkimuksessa mukana ollut sosiaalisen median sovellus, jota käytettiin korkealla tulotasolla enemmän kuin alemman tulotason perheissä oli BeReal

Tulokset ovat kuitenkin vain suuntaa antavia mitä tulee konkreettisiin käyttömääriin, sillä tutkimuksessa ei suoritettu aikaan perustuvaa analyysiä eri ryhmien internetin ja sosiaalisen median käytöstä.

Suositellut

Uusimmat