Suomalaiset pitävät verkko-ostamista turvallisena – petokset ja palautukset huolettavat
Suurin osa suomalaisista tuntee olonsa turvalliseksi ostaessaan verkosta. Eniten turvallisuuden tunnetta lisäävät verkkokauppojen ja maksuratkaisujen tunnettavuus, sekä mahdollisuus maksaa tuote vasta toimituksen jälkeen. Silti reilu neljännes suomalaisista sanoo ettei ole saanut apua kohdatessaan ongelmatilanteen verkkokaupan tilauksen yhteydessä.
IT Insider toimitus
13.6.2022

Suomalaiset ostavat verkosta luottavaisin mielin, selviää Klarnan tekemästä kansainvälisestä kyselytutkimuksesta. YouGov:n Klarnan toimeksiannosta toteuttaman tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa (74%) verkosta tuotteita tai palveluita ostaneista suomalaisista kokevat verkko-ostamisen turvalliseksi. Lähes joka viides (19 %) kokee sen erittäin turvalliseksi.

Eniten suomalaisten turvallisuuden tunnetta lisäävät tunnetut verkkokaupat sekä tunnetut maksuratkaisut. Lähes puolet arvostaa myös mahdollisuutta maksaa tuote tai palvelu vasta toimituksen jälkeen.

“Tutkimuksesta selviää, että luottamusta lisää tunnettujen verkkokauppojen lisäksi myös tunnetut maksuratkaisut. Vastuulliset verkkokaupat tarjoavatkin monipuolisia maksuvaihtoehtoja, joista asiakas voi valita itselleen mieluisimman ja turvallisimman tavan maksaa”, kertoo Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz.

Vaikka verkkokaupan suosio nousee, reilu neljännes kokee ettei ongelmatilanteissa ole tukea saatavilla

Eniten suomalaisia huolettaa verkkokaupassa rahojen takaisin saaminen tuotteen palautustilanteessa sekä petoksen tai identiteettivarkauden kohteeksi joutuminen. Lähes puolet niistä suomalaisista, joilla oli jokin huolenaihe verkko-ostamiseen liittyen, oli jättänyt joskus verkko-ostoksen tekemättä tämän takia.

“Verkkokaupan kehityksen kannalta on tärkeää, että asiakas tietää kenen puoleen kääntyä ongelmatilanteissa. Esimerkiksi Klarna Ostajan turva auttaa tilanteessa, jossa tuotteet saapuvat viallisena tai katoavat postissa. Autamme myös aina, jos ostos on tehty vilpillisesti eikä kuluttajan tarvitse koskaan maksaa tuotteista tai palveluista, joita hän ei ole itse tilannut”, Segercrantz summaa.

Suositellut

Uusimmat