Microsoft ei aio ryhtyä sisältöpoliisiksi
Yhtiö ei aio merkitä some-kanavissa sisältöä valeeksi. "Kuluttajien pitää voida itse päättää mikä on totta ja mikä ei", yhtiön johtaja Brad Smith kertoi haastattelussa.
IT Insider toimitus
22.9.2022

Microsoft ei aio ottaa käyttöön yleistä käytäntöä, jossa tunnistetusti valheelliset sosiaalisen median kirjoitukset merkitään varoitustekstillä.

Microsoft-johtaja Brad Smith kertoi Bloombergin haastattelussa, että yhtiö välttää varoitustekstien lisäämistä, jottei sitä voitaisi syyttää sensuurista.

”En usko, että ihmiset haluavat hallinnon kertovan, mikä on totta tai valhetta. Enkä usko, että he haluavat myöskään teknologiayritysten tekevän niin.”

Etenkin Facebook ja Twitter ovat saaneet paljon kritiikkia niiden yrityksistä liputtaa ja poistaa valheellisia ja harhaanjohtavia postauksia sivustoiltaan.

Aihe on politisoitunut Yhdysvalloissa, jossa oikeisto kokee, että heidän viestejään sensuroidaan.

Microsoft omistaa LinkedInin ja se kehittää omaa Bing-hakukonettaan. Yhtiö on investoinut paljon propagandan ja informaatio-operaatioiden tutkimukseen. Yhtiö selvittää myös, miten tutkimusta voidaan käytää mahdollisiin tietoisiin vaikutusyrityksiin.

Smithin mukaan Microsoftin lähestymisessä yhtiö kertoo yleisölle, kuka puhuu ja antaan yleisön tehdä omat johtopäätöksensä sisällön oikeellisuudesta.

”Meidän täytyy olla hyvin varomaisia, koska demokraattisessa yhteiskunnassa ihmisten pitää saada itse muodostaa omat mielipiteensä”, Smith sanoi haastattelussa.

”Lähestymistavassamme ihmisille pitää tarjoa lisää tietoa – ei suinkaan vähemmän.”

Kuva Kajetan Sumila Unsplash

Suositellut

Uusimmat