Autonominen liikenne on vielä yllättävän kaukana
American Automobile Associationin tekemistä testeistä päätellen liikenteen automaatioon on vielä matkaa. Testeissä vaarassa olivat pyöräilijät ja suoraan vastaan tulevat autot.
Kalle Keinonen
17.5.

Autonomisten autojen käyttöönotosta ollaan vielä yllättävän kaukana. American Automobile Associationin (AAA) tekemistä testeistä päätellen autot törmäävät joka kolmanteen pyöräilijään ja ne eivät pysty vielä väistämään suoraan päin tulevia autoja.

Testissä käytettiin kolmea markkinoiden johtavaa autonomista järjestelmää: vuoden 2021 Hyundai Santa Fe -autoa ja Highway Driving Assist -järjestelmää; vuoden 2021 Subaru Forester -autoa ja EyeSight-järjestelmää sekä vuoden 2020 Tesla Model 3 -autoa ja Autopilot-järjestelmää. 

AAA mittasi testeissään auton aktiivisen ajoavustimen (ADA) toimintaa useilla eri skenaarioilla. 

Autot suoriutuivat hyvin mukautuvan ajonopeuden (ACC) testeissä, joissa autojen tuli hidastaa tai pysähtyä edessä hidastuneiden tai pysähtyneiden objektien mukaan. Kaikki kolme järjestelmää havaitsivat kohteena olevan auton tai pyöräilijän ja onnistuivat auton liikkeen hidastamisessa tai pysäytyksessä.

Arvaamattomissa tilanteissa ja hätätilanteissa järjestelmien tulokset olivat selkeästi heikompia. Kun vastaantuleva auto vaihtoi yllättäen vastaantulevien kaistalle, vain Teslan Model 3 havaitsi auton ja alkoi jarruttamaan, mutta myös Model 3 osui vastaantulevaan autoon. AAA:n mukaan testi suoritettiin myös ”epärealistisen alhaisilla nopeuksilla”. Pyöräilijöiden suhteen tilanne oli hieman parempi, ainoastaan Subaru törmäsi pyöräilijään jokaisessa arvaamattomassa testitilnateessa.

AAA:n autotekniikan johtaja Greg Brannonin mukaan ACC testit olivat rohkaisevia, mutta nokkakolareihin johtaneen testin pitäisi laittaa autoilijat miettimään. ”Nokkakolari on kaikista tappavin kolarityyppi, ja nämä järjestelmät tulisi optimoida tilanteisiin, joissa ne voivat auttaa eniten”, Brannon sanoo. 

Tulokset ovat huolestuttavia, sillä AAA:n vuonna 2018 teettämän kyselyn perusteella jopa 40 prosenttia kuluttajista uskoivat, että ”Autopilot” tai vastaavan niminen järjestelmä kykenee täysin itsenäiseen ajoon. 

Suositellut

Uusimmat