Asiakaskeskeiseksi haluava Valtori sai muutosohjelmansa ensimmäisn vuoden päätökseen
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin muutosohjelman ensimmäinen vuosi on takana. Tärkeimmät saavutukset olivat parempi yhteistyö asiakkaiden kanssa kustannusten leikkaus ja toiminnan suunnitelmallisuus.
IT Insider toimitus
23.2.

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori aloitti muutosohjelmansa reilu vuosi sitten. Viime vuonna päättyi ohjelman ensimmäinen toteutusvuosi, jolloin tartuttiin asiakaslähtöisyyteen ja kustannuksiin.

”Ensimmäisen toteutusvuoden aikana panostimme erityisesti niihin asioihin, joissa olimme tunnistaneet akuuteimpia muutostarpeita”, ohjelmaa luotsaava asiakaskokemusjohtaja Paula Kujansivu kertoo.

Muutosohjelma kestää tämän vuoden loppuun. Valtorin mukaan ensimmäisen vuoden aikana rakennettiin myös pohjaa uudelle strategialle.

Tärkeimmistä saavutuksista asiakkaiden kanssa tekemistä lisättiin. Valtorin asiakkaat osallistuivat aktiivisesti kehitystyöhön muun muassa erilaisten työpajojen ja pilotointien muodossa. Yhdessä kehittäminen ja asiakasymmärryksen lisääntyminen sai kiitosta sekä asiakkailta että valtorilaisilta. Asiakasyhteistyötä rakennettiin aktiivisesti myös uudistuneen Asiakasneuvottelukunnan myötä, jonka rooli on merkittävä.

Lisäksi hinnat laskivat. Useiden palvelujen yksikköhintoja pystyttiin laskemaan erilaisten tehostamistoimenpiteiden, kuten automatisoinnin, ansiosta.

Kolmantena muutosohjelman kohtana oli tavoitteellisuus. Jokaisen valtorilaisen tavoitteet on johdettu Valtorin strategiasta, ja niistä keskustellaan säännöllisesti esihenkilön kanssa. Valtorin mittaristoa seurataan Valtorissa ja ohjaajana toimivan valtiovarainministeriön kanssa. Käyttöön otettiin useita uudistettuja toimintamalleja, jotka tuovat toimintaan tavoitteellisuutta ja jämäkkyyttä.

Muutosohjelmassa tehtyä taustatyötä ja havaintoja hyödynnettiin vahvasti myös Valtorin strategian uudistamisessa. Uuden strategian tärkeimmäksi painopisteeksi valittiin asiakaskokemuksen parantaminen.

Muutosohjelman toteutusvaiheen jälkimmäinen vuosi on nyt käynnissä. Valtorin uuden strategian toteutumista tuetaan Muutosohjelmassa tänä vuonna muun muassa tuomalla asiakaslähtöisyyttä laajemmin koko Valtorin toimintaan, varmistamalla palveluvalikoiman kehittyminen asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja parantamalla laskutuksen ennustettavuutta.

Lue lisää:

Suositellut

Uusimmat