Apple kääntää kelkkansa laitteiden korjausten suhteen
Applen tuotteet ovat olleet kuuluisia heikosta korjattavuudestaan. Linjanmuutoksen myötä yhtiö tarjoaa kotikorjaajille varaosia, työkaluja ja ohjeita.
IT Insider toimitus
18.11.



Apple aloittaa ensi vuonna self service repair -palvelun, jossa yhtiö mahdollistaa laitteiden korjaukset myös kotona ja virallisten huoltoliikkeiden ulkopuolella.
Yhtiötä on vuosien aikana kritisoitu siitä, että sen iPhone-puhelimien ja Macintosh-tietokoneiden korjaus on tehty harrastajille mahdollisimman vaikeaksi.
Nyt yhtiö on kuitenkin kääntänyt kelkkansa. Self service repair tarjoaa aluksi tukea iPhone 12 ja 13 -malleille ja myöhemmin myös M1-suorittimella varustetuille Macintosh-koneille.
Kotikorjaajille on ensi vuoden alkupuolella tarjolla virallisia Applen varaosia, työkaluja ja oppaita. Aluksi varaosakauppa on tarjolla vain Yhdysvalloissa, mutta Apple lupaa laajentaa sitä muihin maihin ensi vuoden aikana.
Halukkaat korjaajat voivat tilata osat Self service repair -verkkokaupasta. Mikäli asiakas palauttaa vanhat osat kierrätykseen hän saa myös siitä hyvitystä.
Applen mukaan palvelu keskittyy alkuvaiheessa kaikkein kysytyimpiin osiin kuten näyttöihin, akkuihin ja kameroihin. Tarjontaa laajennetaan vaiheittain noin 200 eri komponentiin.

Laitteiden parempaa korjattavuutta vaativat aktivistit ovat ottaneet tiedon vastaan tyytyväisinä. ”Tämä on valtava asia”, kirjoitti korjausvälineitä myyvän iFixitin toimitusjohtaja Kyle Wiens twitterissä. Hänen mukaansa asiaa on pyritty edistämään viimeiset 20 vuotta.

Apple lupaa tarjota kotikorjaajille varaosia mallia kohti yhtä kauan kuin huoltoliikkeille. Tyypillisesti tämä tarkoittaa noin seitsemää vuotta.

Suositellut

Uusimmat