Amazon saattaa joutua Euroopan unionin tutkinnan kohteeksi ensi vuonna epäiltynä omien tuotemerkkiensä suosimisesta verkkokauppansa alustalla, kertoo Reuters. Tutkinta liittyy EU:n digimarkkinalakiin (DMA), jonka tavoitteena on hillitä suurten teknologiayhtiöiden valtaa.
Mikäli Amazon todetaan rikkoneen DMA-säädöksiä, yhtiö voi saada sakot, jotka voivat nousta jopa kymmeneen prosenttiin sen maailmanlaajuisesta vuotuisesta liikevaihdosta. DMA kieltää muun muassa teknologiayhtiöitä antamasta etusijaa omille tuotteilleen tai palveluilleen alustoillaan.
Tutkinnan ajoituksesta ja mahdollisesta käynnistämisestä päättää uusi EU:n kilpailukomissaari Teresa Ribera, joka aloittaa tehtävässään ensi kuussa. Ribera seuraa tehtävässä Margrethe Vestageria, joka on johtanut EU:n kilpailupolitiikkaa vuodesta 2014 lähtien.
Viime vuonna voimaan tullut DMA tunnistaa määrittelee kuusi suurta teknologayhtiötä portinvarijoiksi, joiden toimintaa tutkitaan tarkemmin. Amazonin ohella listalla ovat Alphabet, Apple, ByteDance, Meta ja Microsoft. Säädös pyrkii varmistamaan reilun kilpailun markkinoilla ja suojelemaan pienempiä toimijoita suurten yhtiöiden vallankäytöltä. EU on tutkinut kaikkien yhtiöiden toimintaa.
Euroopan komissio ilmoitti maaliskuussa keräävänsä tietoja Amazonin toiminnasta ja sen tavasta käsitellä omia tuotemerkkejään Amazon Store -alustalla. Komissio ei kommentoinut asiaa torstaina.
Amazonin maaliskuussa julkaistun selvityksen mukaan sen hakualgoritmit eivät tee eroa sen perusteella, myykö tuotteen Amazon Retail, ulkopuolinen myyjä vai onko kyseessä Amazonin oma tuote.