Maailman suurimman verkkokaupan Amazon.comin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Yhtiö on tehnyt jo päästövähennystoimenpiteitä, mutta viime vuonna hiilidioksidipäästöt kasvoivat 18 prosenttia edellisvuodesta 71,54 miljoonaan tonniin hiilidioksidia.
Yhtiö kertoi hiilidioksidipäästöistään ensimmäisen kerran vuonna 2019. Kasvua siitä on nyt yhteensä noin 40 prosenttia, kertoo Bloomberg.
Päästövähennyksiin on kiinnitetty huomiota. Esimerkiksi kun Amazonin päästöt jaetaan myydyillä tuotteilla, on suhdeluku pienentynyt 1,9 prosenttia. Mutta korona-ajan mukanaan tuoma verkkokaupan voimakas kasvu ja Amazonin monin paikoin käsissään pitämä toimitusketju eivät ole helppo yhtälö päästövähennyksille.
Amazonilla on muun muassa oma lentoyhtiö kuljetuksille, kauppoja, oma logistiikkaliiketoiminta sekä luonnollisesti paljon konesaleja omalle liiketoiminnalleen ja Amazon Web Servicesin liiketoiminnalle.