Helsingin kaupungin palkanmaksujärjestelmän uudistus on mennyt pahasti pieleen kaikilla kriteereillä. Kesän aikana on uutisoitu palkoista, joita ei ole tullut tai niitä on maksettu liikaa. Lisäksi tiedot eivät ole menneet verottajalle kuten pitäisi.
Ongelmat kärjistyvät Sarastian palkanmaksujärjestelmän käyttöönoton myötä huhtikuussa ja niitä on yritetty ratkoa muun muassa konsulttitalo Deloitten toimesta.
Silti sotkun selvittäminen kestää nykytahdilla kuukausia. Isot kaupungin työntekijöitä edustavat ammattiliitot OAJ ja JHL vaativat, että kaupungin on palkattava lisää palkanlaskijoita asian korjaamiseen välittömästi. Liittojen mukaan työntekijöille ja viranhaltijoille on maksettava viivästyskorkojen lisäksi korvaukset aiheutuneista vahingoista.
”Palkanmaksusotku ei ole millään tavalla kaupungin palkanlaskijoiden syy. He tekevät erinomaista työtä kovan paineen alla selvittääkseen tilanteen, mutta eivät pysty ihmeisiin järjestelmän toimimattomuuden vuoksi. Helsingin kaupungin on palkattava välittömästi lisää palkanlaskijoita, jotta työntekijöiden palkkasaatavat saadaan ajan tasalle”, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto ja JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaativat.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ peräävät päättäjien ja järjestelmätoimittaja Sarastian vastuuta sotkussa.
”Kuka tai ketkä päättivät uuden palkanmaksujärjestelmän hankkimisesta ja millä ehdoilla? Miksi vanhaa järjestelmää ei pidetty back-uppina uuden kanssa? Mukana oli myös konsulttina Deloitte, joten miten nykytilanne on mahdollista”, Niemi-Laine kysyy.
”Millainen projekti oli uuteen palkanmaksujärjestelmään siirtyminen ja kuka siirtymisestä oli vastuussa: kaupunki vai järjestelmäntoimittaja? Kuka oli projektinvetäjä? Entä oliko projektissa mukana yhtään palkanlaskijaa, sillä heiltä löytyy todellinen osaaminen tässä asiassa”, Niemi-Laine jatkaa.
Mikäli palkkoja ei saada korjattua oikeiksi välittömästi, JHL ja OAJ alkavat tiedotteensa mukaan valmistella kovempia toimenpiteitä.
Kuva Tapio Haaja Unsplash