Nettihuijaukset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti Yhdysvalloissa, kertoo TechCrunch. Yhdysvaltain kauppakomissio FTC:n uuden raportin mukaan yhdysvaltalaiset käyttäjät hävisivät huimat 770 miljoonaa dollaria sosiaalisen median huijauksiin vuoden 2021 aikana. Sosiaalisen median huijauksiin hävityt rahat ovat kasvaneet 18-kertaisesti vuoteen 2017 verrattuna, jolloin huijarit saivat nyhdettyä uhreiltaan vain 42 miljoonaa dollaria.
FTC:n mukaan uusiin huijauksiin liittyy usein esimerkiksi kryptovaluuttoja ja verkko-ostoksia. Tämän myötä etenkin nuoremmat kuluttajat tulevat helpommin huijatuiksi. 18-39 vuotiaat aikuiset ilmoittivat petosmenetyksistä 2,4-kertaa useammin kuin yli 39 vuotiaat aikuiset.
Huijareiden määrä on kasvanut erityisen paljon sosiaalisessa mediassa. Huijarit tekivät eniten petoksia Facebookissa ja Instagramissa. Yli 95 000 petoksen uhria sanoi, että ensimmäinen kontakti huijariin tapahtui sosiaalisessa mediassa. Tämä on yli kaksinkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna ja 19-kertainen määrä vuoteen 2017 verrattuna.
Sosiaalisen median huijaukset muodostivat 26 prosenttia eli 770 miljoonaa dollaria petoksista aiheutuneista menetyksistä vuoden 2021 aikana. Toiseksi eniten menetyksiä aiheuttivat nettisivu- ja sovellushuijaukset 19 prosentilla eli 554 miljoonalla dollarilla ja kolmanneksi eniten puhelinhuijaukset 18 prosentilla eli 546 miljoonalla dollarilla.
Investointihuijauksista 54 prosenttia alkoi sosiaalisen median alustoilla, ja 64 prosenttia tapauksista sisälsi maksutapana kryptovaluuttasiirtoja.
Verkko-ostoksiin liittyneet huijaukset aiheuttivat lähes puolet eli 45 prosenttia sosiaalisessa mediassa hävityistä rahoista. Melkein 70 prosenttia tapauksista noudatti samaa kaavaa: käyttäjät tilasivat tuotteen nähtyään mainoksen sosiaalisessa mediassa. Tämän jälkeen he eivät ikinä saaneet tilaamaansa hyödykettä.
Verkko-ostoksiin liittyvät huijaukset eivät ole haitallisia pelkästään käyttäjien kannalta. Viime vuosien aikana Facebook ja Instagram ovat investoineet paljon alustoidensa verkkokauppoihin. Nyt huimasti lisääntyneet huijaukset saattavat murentaa kuluttajien luottamusta verkko-ostoksiin.