Johtajat löysivät Linkedinin – mutta mistä siellä pitäisi viestiä?
LinkedInissä aktiivisten johtajien määrä kasvaa ja viestejä seurataan. Asiantuntijat suosittelevat, että palvelussa kannattaa jakaa enemmän ammatillista kuin henkilökohtaista sisältöä.
Mikko Torikka
14.10.2024

LinkedInissä aktiivisten johtoryhmätason johtajien määrä on kasvanut 35 prosenttia viiden vuoden aikana Yhdysvalloissa ja 30 prosenttia Britanniassa, kertoo Financial Times.

Palvelun datan analysointi osoittaa, että toimitusjohtajien julkaisut saavat nelinkertaisesti enemmän huomiota muihin LinkedIn-käyttäjiin verrattuna, ja heidän seuraajamääränsä voi kasvaa jopa 39 prosenttia yhden julkaisun jälkeen.

LinkedInin operatiivinen johtaja Dan Shapero toteaa, että yritysjohtajien avulla voidaan rakentaa yhteyksiä ja luottamusta yleisöihin, jotka ovat heille merkityksellisiä. Yksi esimerkki tästä on Spotify-johtaja Daniel Ek, joka on kerännyt yli 130 000 uutta seuraajaa viime kuukauden aikana.

Yritysjohtajilta odotetaan yhä enemmän aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa, mutta rajanveto henkilökohtaisen ja ammatillisen sisällön välillä voi olla haasteellista. Sosiaalisen median viestintä on perinteisesti ollut yrityksen nuoremman, teknisesti osaavan henkilöstön tai viestinnän ammattilaisten vastuulla. Nyt paine kasvaa myös ylimmän johdon suuntaan, jotta he vahvistaisivat omaa julkista profiiliaan erityisesti LinkedInissä.

Nopeimmin kasvava sisältömuoto ovat videot. Niiden käyttö kasvoi 34 prosenttia viime vuonna edellisvuoteen verrattuna. Shaperon mukaan johtajien videot ovat erityisen sitouttavia, sillä yleisö haluaa tutustua tarkemmin yritysten johtohahmoihin.

Esimerkiksi Shapero kuvaa omat videonsa aamulla koulumatkalla tyttärensä kanssa, ammentaen inspiraatiota arjen tilanteista kuten työpaikan inflaatiopaineista tai kouluun palaamisen aiheuttamasta stressistä.

Vaikka persoonallisuus on sosiaalisessa mediassa tärkeää, liiallisen henkilökohtaiseen ei kannata mennä. LinkedInin algoritmi suosii nykyään postauksia, jotka jakavat asiantuntijatietoa ja neuvoja tietyille kohdeyleisöille.

Toimitusjohtajilta odotetaan nykyään myös kannanottoja yhteiskunnallisiin kysymyksiin. FTI Consultingin tutkimuksen mukaan 75 prosenttia ammattilaisista ja 82 prosenttia sijoittajista odottaa yritysjohtajien ottavan kantaa merkittäviin yhteiskunnallisiin asioihin, vaikka 66 prosenttia johtajista kokee, ettei heillä ole riittäviä valmiuksia puhua niistä.

Ranskalaisen verkkokauppayhtiö Miraklin toimitusjohtaja Adrien Nussenbaum otti äskettäin kantaa LinkedInissä ääriajattelun nousuun Ranskan vaalien alla, korostaen liike-elämän johtajien vastuuta puolustaa tasavallan perusarvoja.

Suositellut

Uusimmat