Autonomisia ajojärjestelmiä kehittävän Waymon itseohjautuvat robotaksit ovat 85 prosenttia vähemmän todennäköisemmin osallisena loukkaantumisen aiheuttavassa kolarissa kuin ihmisten ohjaamat autot, selviää yrityksen uudesta tutkimuksesta.
Poliisille ilmoitettuihin kolareihin autonomiset robotaksit ovat osallisena 57 prosenttia vähemmän todennäköisemmin kuin ihmiskuskit.
Tutkimus kattoi yli seitsemän miljoonan täysin autonomisen ajokilometrin aikana kerättyä dataa Phoenixista, Los Angelesista ja San Franciscosta. Tutkimus vertasi autonomisten ajojärjestelmien (ASD) suoriutumista samoilla teillä tapahtuneisiin ihmisten aiheuttamiin kolareihin.
”Tämä on tähän mennessä vahvin näkemäni todiste siitä, että ADS-ajoneuvojen onnettomuusaste on alhaisempi kuin ihmisten”, Carol Flannagan, tutkija Michiganin yliopiston liikennetutkimuksen laitokselta kertoi The Vergelle.
Flannaganin mukaan monimutkaisempi kysymys onkin, miten tulokset vaikuttavat yleiseen näkemykseen siitä, mitä konkreettisesti vaaditaan, jotta autonomiset ajojärjestelmät luokiteltaisiin turvallisemmiksi kuljettajiksi kuin ihmiset.
Moni kauhistelee tietokoneen avulla toimivien autojen esiintymistä liikenteessä periaatteellisista syistä. Toiset taas pelkäävät autonomisten järjestelmien tekemiä alkeellisia virheitä ja kyvyttömyyttä tehdä eettisiä päätöksiä.
Jotkut pelkäävät jopa autonomisten ajoneuvojen ylimääräisten sensorien tarjoavan yrityksille tai valtiolle mahdollisuuden kerätä valtavasti valvontadataa.
Pelkojen hälvenemiseen voi kulua aikaa, mutta Waymon tilaaman tutkimuksen kaltaiset julkaisut rakentavat pikkuhiljaa lähtökohtia luottamukselle, joka voi muuttaa maailman autoliikenteen perusteet täysin.
Tällä hetkellä autonomisten ajoneuvojen kokeilut ovat yhä paikallisesti rajoitettuja.
Waymon tutkimus on yksi ensimmäisistä, joka on tutkinut täysin autonomisten ajojärjestelmien turvallisuutta laajan, yleisessä tiedossa olevan datajoukon avulla. Aiempi tutkimusdata on perustunut laajemmin avustaviin autonomisiin järjestelmiin, joissa mukana on myös ihmiskuljettaja.
Tutkimus on esimakua laajasta tutkimuskirjallisuudesta, joka ASD-järjestelmistä mitä luultavammin kasaantuu tulevina vuosina.
Waymon tutkimuksen haasteena oli kuitenkin tehdä ihmisten ja koneiden datajoukoista vertailukelpoiset.
Tutkimus huomioi aiempien tutkimustulosten avulla vinouman, jossa ASD-järjestelmien kolarit on ilmoitettava lain mukaan aina, kun ihmisten väliset kolarit ilmoitetaan huomattavasti harvemmin.
Esimerkiksi Yhdysvaltojen kansallisen tieliikenneturvallisuusviraston arvion mukaan 32 prosenttia loukkaantumisen aiheuttaneista onnettomuuksista jätetään ilmoittamatta poliisille.
ADS-valmistajien on sen sijaan raportoitava kaikista kolareista, jotka ovat johtaneet minkäänlaiseen omaisuusvahinkoon tai loukkaantumiseen.
Tutkimus ei myöskään voinut kattaa kaikkia mahdollisia olosuhteita, koska ASD-järjestelmät eivät aja ankarissa sääolosuhteissa, kuten sakeassa sumussa tai rankkasateessa. Tutkimukseen sisältyi kuitenkin kevyen sateen ja sumun sääolosuhteet.
Tutkimus ei sisällä myöskään moottoriteillä kerättyä dataa, koska Waymon robotaksit eivät niillä saa vielä kulkea.
Tästä huolimatta tutkimustulokset antavat vahvan näytön autonomisten järjestelmien potentiaalista vähentää teillä tapahtuvia onnettomuuksia tulevaisuudessa.