Apple on vähentänyt Vision Pro -lasiensa tuotantoennusteita merkittävästi laitteen monimutkaisten komponenttien valmistusongelmien vuoksi, kertoo Financial Times.
Lehden anonyymien lähteiden mukaan Applen ensi vuoden tavoite on valmistaa laseja alle 400 000 kappaletta, kun yrityksen aiempi tavoite oli myydä vuonna 2024 jo lähes miljoona Vision Prota.
Erityisenä ongelmana tuotantoprosessissa on ollut Financial Timesin lähteiden mukaan korkean resoluution näyttöjen valmistaminen. Apple on ilmeisesti saanut käyttöönsä vähemmän virheettömiä, laseissa käytettäviä mikro-OLED-näyttöjä kuin oletti.
Korkealaatuiset näytöt mahdollistavat tarkan 23 miljoonan pikselin AR-kokemuksen, mutta niiden laadun ja uutuuden vuoksi massatuotannon aloittaminen on vaikeaa.
Ongelmista johtuen Apple on Financial Timesin lähteiden mukaan pyytänyt kahdelta kiinalaiselta komponenttitoimittajalta osia vain 130 000–150 000 laitteeseen ensi vuodeksi.
Tuotantoennusteen leikkaus on ”pettymys” myös Vision Pro -lasien kokoojalle, kiinalaiselle Luxsharelle, eräs lähde kertoi Financial Timesille. Luxsharen oli tarkoitus kasvattaa kapasiteettiaan niin, että se valmistaisi lähitulevaisuudessa lähes 18 miljoonaa Vision Pro -tuotetta vuosittain, lähde kertoi.
Apple suunnittelee korealaisten valmistajien kanssa myös edullisempaa versiota laseista, mutta lähteiden mukaan tämän projektin aikajana myöhästyy.
Lasien myynti alkaa Apple mukaan ensi vuoden alussa Yhdysvalloissa 3 499 dollarin hinnalla ja laajentuu loppuvuoteen mennessä muihin maihin.
Lasit mahdollistavat tulevaisuudessa esimerkiksi urheilutapahtumien realistisen seuraamisen kotisohvalta käsin. Apple Vision Prota voi myös käyttää tietokoneen korvikkeena.
Laite seuraa silmien liikkeitä, ja käyttäjän katse toimii kuin tietokoneen osoitin. Toimintojen valinta tapahtuu AR-laseilla hiiren klikkauksen sijaan koskettamalla etusormella peukaloa.
Meta julkaisi aiemmin tänä vuonna kilpailevat 500 dollarin Quest 3 -lasit, jotka tulevat markkinoille tänä syksynä.
Apple nousi kesäkuun viimeisenä päivänä historian ensimmäiseksi yritykseksi, jonka markkina-arvo ylitti 3 biljoonaa dollaria.
Kuva: Apple